Algemeen en reglement Petrushof
De begraafplaats Petrushof te Garyp is een kerkelijke begraafplaats en ligt rondom de van oorsprong Hervormde Kerk nu PKN kerk Petrustsjerke, Tsjerkepaed 18,
9263 PS GARYP.
Het beheer wordt gevormd door de volgende personen:
Beheerders:
dhr. Lubbert v.d.Laan
tel. 0511-521556
email: l_vd_laan@hotmail.com
mw. Corrie Bakker-Schuurmans
tel. 0511-521517
email: k.bakker71@upcmail.nl
Grafdelven:
A. Elverdink
HOOFDSTUK 1
ALGEMENE BEPALINGEN
Artikel1: Beheer
– Het beheer van de kerkelijke begraafplaats Petrushof berust bij de
Protestantse gemeente Garyp, vertegenwoordigd door het college van
Kerkrentmeesters.
Artikel 2: Administratie
– De administratie van het ledenbestand van de rechthebbenden van de graven
wordt gedaan door een door het college aangewezen administrateur.
Dit register wordt digitaal bijgehouden.
– De administrateur draagt zorg voor het actueel houden van het ledenbestand
en zorgt voor het financiële gedeelte.
Artikel 3: Register
– Het register van de begraafplaats wordt bijgehouden door een door het
college aangewezen beheerder. De beheerder zorgt voor het correct bijhouden
van de grafadministratie, zowel in boekvorm als ook digitaal.
– Hij houdt het register bij van alle op de begraafplaats begraven stoffelijke
overschotten, bijgezette urnen in Urnengraf en in de Urnengalerij. Daarnaast
vindt aantekening plaats op een plattegrond van de begraafplaats.
– Hij is ook belast met de dagelijkse leiding van de begraafplaats en heeft
contact met de grafdelvers en steenhouwers.
Artikel 4 : Adresgegevens beheer
– Naam en adres van de beheerders en administrateur zijn vermeld op het
informatiebord bij de beide ingangen van de Petrushof.
Artikel 5: Adresgegevens rechthebbende
– Wanneer het adres van een rechthebbende niet meer overeenkomt met de
adresgegevens, bekend bij de administratie, zal na afloop van de
onderhoudsovereenkomst een notitie worden geplaatst bij de ingangen van de
begraafplaats. Tevens wordt er een aantekening op het betreffende graf
geplaatst.
– Het recht op het graf vervalt een jaar na afloop van de onderhoudsovereenkomst
en vervalt daarna aan de Protestantse gemeente van Garyp.
Zorg dat uw adresgegevens bekend blijven bij de administratie!!!!
HOOFDSTUK 2
OPENSTELLING BEGRAAFPLAATS, ORDE EN RUST
Artikel 6 : Openstelling
– De begraafplaats Petrushof is voor een ieder dagelijks toegankelijk tussen
zonsopgang en zonsondergang.
– Kinderen beneden 12 jaar hebben slechts toegang, indien zij zijn vergezeld
door een volwassene.
– Ter handhaving van de orde en rust op de begraafplaats kunnen de toegangen
tijdelijk worden gesloten.
– Het is niet toegestaan om over de de graven te lopen, beplantingen te
beschadigen of bloemen te plukken.
– Honden zijn alleen op de begraafplaats toegestaan, mits aangelijnd.
Artikel 7: Tijden van begraven en asbezorging
– Op zondagen, christelijke of algemeen erkende feestdagen, wordt geen
gelegenheid gegeven tot begraven en bezorgen van as, tenzij de burgemeester
anders beslist, na overleg met het college van kerkrentmeesters.
– Op de overige dagen zijn de tijden van begraven en het bezorgen van as:
– op werkdagen van 9.00 uur tot 16.00 uur.
– op zaterdag van 9.00 uur tot 12.00 uur.
De beheerder kan in overleg met het college van Kerkrentmeesters in bijzondere
gevallen van deze tijden afwijken.
HOOFDSTUK 3
GRAVEN, URNENGRAF EN URNENGALERIJ
De begraafplaats Petrushof kent:
Artikel 8: Graven, uitgegeven voor 1991.
– Deze graven zijn uitgegeven voor onbepaalde tijd. Hiervoor wordt alleen het
onderhoud betaald.
Artikel 9: Graven uitgegeven na 1991.
– Deze graven worden uitgegeven voor 20 jaar, met recht op verlenging.
Verlenging geschiedt steeds voor een termijn van 10 jaar.
– Ook het onderhoud voor deze graven wordt voor 20 jaar betaald, met recht op
verlenging met steeds een termijn van 10 jaar.
– Iedere rechthebbende ontvangt een Grafakte, waarin vermeld het nummer
van het graf, en voor welke termijn de graven zijn afgekocht.
– Graven zijn en blijven ten allen tijde eigendom van de Protestantse gemeente
van Garyp, er worden geen duplicaat Grafakten verstrekt.
Artikel 10: Kindergraven:
– Hiervoor is een apart gedeelte op de begraafplaats ingeruimd.
Artikel 11:
– Urnengraf: hierin kunnen 2 Urnen worden geplaatst.
Artikel 12:
– Urnengalerij: In de nis van de urnengalerij kunnen 2 Urnen worden geplaatst.
Artikel 13:
Het recht van begraven is voor:
– alle inwoners van Garyp en rechthebbenden die elders wonen.
– inwoners die zijn verhuisd naar elders, maar een emotionele band hebben met
Garyp. Zulks ter uitsluitende beoordeling van de beheerder.
Artikel 14: Onderhoudskosten
– Na ingebruikname van het graf dient het recht van begraven en de
onderhoudskosten voor de gehele grafrustperiode van 20 jaar te worden
voldaan.
– Een naastliggend tweede graf kan worden gereserveerd.
Van elke uitgifte van een graf, Urnenkelder of Urnennis wordt een bewijs van
uitgifte uitgereikt, een Grafakte, Akte Urnengraf of een Akte Urnennis.
Artikel 15: Reserveren graven
– Het is mogelijk dat er een graf/graven vooraf worden gereserveerd.
– Dit alleen onder bepaalde voorwaarden en in overleg met de beheerder.
Artikel 16: Verplaatsen/Uitruilen
– Voor graven op het oude gedeelte van de begraafplaats bestaat de
mogelijkheid dat er niet meer in kan worden begraven.
– Rechthebbenden van deze graven dienen in dergelijke gevallen mee te werken
aan het verplaatsen van hun recht op begraven naar een andere plaats op de
Petrushof.
– De Grafakte van het betreffende graf wordt kosteloos vervangen door een
nieuwe Grafakte.
– De voorwaarden waaronder de oude graven zijn uitgegeven blijft van kracht.
Artikel 17: Verstrooien as
– In overleg met de beheerder van de begraafplaats kan er as op de
begraafplaats worden uitgestrooid
HOOFDSTUK 4
GRAFBEDEKKING – GRAFBEPLANTING
Artikel 18: Grafmonument
– Het is toegestaan om op graven monumenten te plaatsen, mits deze
monumenten met sokkel voldoen aan onderstaande afmetingen en
bepalingen. De houder van de bij het graf behorende Grafakte wordt
beschouwd als de eigenaar van het grafmonument.
– Voor een grafmonument (grafsteen en sokkel)gelden de volgende afmetingen:
– enkel graf : hoogte steen 100 cm – breedte steen 80cm –
diepte sokkel 45 cm
– dubbel graf : hoogte steen 100 cm – breedte steen 140cm –
diepte sokkel 45 cm
– kindergraf : hoogte steen 70 cm – breedte steen 60cm –
diepte sokkel 45 cm
– urnengraf : liggend monument 60 cm bij 60 cm; staand monument
gelijk aan afmetingen voor kindergraf
– Het beheer kan de toestemming weigeren indien:
a. niet voldaan wordt aan de eerder genoemde afmetingen.
b. het grafmonument afbreuk doet aan het aanzien van de begraafplaats.
c. de duurzaamheid van de materialen onvoldoende is.
d. de constructie van het grafmonument ondeugdelijk is.
Artikel 19: Grafbeplanting
– Grafbeplanting is toegestaan in de sokkel van het grafmonument en in
winterharde verplaatsbare potten. In voorkomende gevallen (bij aangrenzende
begravingen) kunnen de potten tijdelijk verplaatst worden.
– Grafbeplanting is toegestaan tot 60 cm voor de sokkel.
De beplanting moet éénjarig zijn, laag groeiend en goed worden
onderhouden. De beheerder kan rechthebbende aanspreken als hier niet aan
wordt voldaan.
– Grafbeplanting die in een verwaarloosde staat verkeert kan door de
beheerder worden verwijderd zonder dat aanspraak kan worden gemaakt op
schadevergoeding.
– Losse bloemen, planten, kransen en dergelijke kunnen, wanneer zij verwelkt
zijn, worden verwijderd. Linten en dergelijke voorwerpen worden vanaf de
teraardebestelling gedurende drie maanden ter beschikking gehouden van de
rechthebbende.
HOOFDSTUK 5:
URNENGALERIJ – URNENNIS
Artikel 20: Urnennis met afdekplaat
– In de Urnengalerij bevinden zich nissen, waarin twee Urnen geplaatst kunnen
worden.
– Een nis in de Urnengalerij wordt uitgegeven voor een periode van 20 jaar en
dit kan telkens worden verlengd met een periode van 10 jaar.
– De nis wordt afgesloten met een marmeren plaat ter grootte van de nis.
– Op deze plaat kan een tekst worden aangebracht in de kleur: Roomwit.
– De kosten van de aan te brengen plaat met inscriptie komen voor rekening van
de rechthebbende.
– Boven op de Urnengalerij mag niets worden geplaatst.
– Op de rand voor de Urnennis mag iets worden geplaatst, maar niet breder
dan: 13cm.
HOOFDSTUK 6
AFSTAND
Artikel 21: Afstand doen van de graven
– Zonder aanspraak te kunnen maken op enige vergoeding kan de
rechthebbende afstand doen van een graf/graven.
– Rechthebbende ontvangt een Afstandsverklaring in tweevoud, waarvan één
exemplaar ondertekend moet worden teruggestuurd naar de administrateur.
– Indien er een monument op het graf aanwezig is, vervalt dit monument na de
afstand aan de begraafplaats.
– Rechthebbende krijgt drie maanden de gelegenheid om het monument te
verwijderen/op te halen.
– Of in overleg met de beheerder een oplossing te vinden.
HOOFDSTUK 7
ONDERHOUD
Artikel 22: Onderhoud door het college kerkrentmeesters
– Ter dekking van de kosten van aanleg, instandhouding en onderhoud van de
begraafplaats, worden rechten geheven volgens de bij dit reglement
behorende tarievenlijst. Het college van Kerkrentmeesters is bevoegd de
tarieven jaarlijks te herzien. De nieuwe tarieven zijn van toepassing op alle
rechten die daarna conform dit reglement worden geheven.
– Het onderhoud beperkt zich tot het onderhoud aan gebouwen en paden, het
maaien van het gras, het verzorgen van de algemene beplanting en de
watergangen e.d.
– Het college van Kerkrentmeesters stelt zich niet aansprakelijk voor schade,
door welke oorzaak ook ontstaan, aan de graven, grafmonumenten of ieder
ander voorwerp dat zich op het graf bevindt, tenzij onomstootbaar kan
worden aangetoond dat er sprake is geweest van grove nalatigheid.
Artikel 23: Onderhoud door de rechthebbende
– De rechthebbende is verplicht om het graf en het grafmonument behoorlijk te
onderhouden of te herstellen indien sprake is van verval of verwaarlozing.
– Indien hij nalaat het grafmonument behoorlijk te onderhouden of te
herstellen, kan het beheer zo nodig het grafmonument doen verwijderen.
– Het verwijderde monument blijft gedurende drie maanden ter beschikking van
de rechthebbende en vervalt daarna aan de begraafplaats , zonder dat deze tot
enige vergoeding verplicht is.
– De verwijdering vindt niet eerder plaats dan nadat de rechthebbende
schriftelijk is geïnformeerd over de toestand van de grafbedekking. Is het
adres van de rechthebbende niet bekend dan vindt de oproeping plaats via
een mededeling op het informatieborden bij beide ingangen van de
begraafplaats.
HOOFDSTUK 8
KLACHTEN /GESCHILLEN
– Klachten betreffende de begraafplaats moeten schriftelijk worden ingediend
bij het college van Kerkrentmeesters.
– Het college van Kerkrentmeesters beslist binnen dertig dagen na ontvangst
van de klacht. Zij kunnen deze termijn met ten hoogste tweemaal dertig dagen
verlengen.
– Het college van Kerkrentmeesters brengt de beslissing omtrent de klacht
terstond schriftelijk ter kennis van de klager.
HOOFDSTUK 9
SLOTBEPALINGEN
– Ingeval van verschil over de toepassing van dit reglement en in alle gevallen
waarin het reglement niet voorziet, beslist het college van Kerkrentmeesters.
– Wijziging van dit reglement kan plaats vinden door het college van
Kerkrentmeesters, onder goedkeuring van de Kerkenraad van de Protestantse
gemeente Garyp.
Dit reglement treedt in werking op 1 juli 2024
Alle eerdere voorschriften en bepalingen alsmede reglement en tarievenlijst
vervallen bij in werking treden van dit reglement.
Aldus vastgesteld op: 3 juni 2024
Namens de Protestantse gemeente Garyp te Garyp
Het college van kerkrentmeesters: Kerkenraad
Protestantse gemeente